Viljandil on uus märk! Ja see märk on jõhkralt vinge! Ja see märk räägib meile Viljandist. Millisest Viljandist? Sul tekkis ka see küsimus? No siis uurime järgi! VLND käis ka uue märgi avalikustamisel ning võttis tegijatel  kohe nööbist kinni!

Siin nad on, rääkimas teile Viljandi uuest märgist, mis on inspireeritud meie linna väärtustest ja sümbolitest, Hmmm Creative Studio disainer Helene Vetik ja disainibüroo tegevjuht Karl Saluveer. Loe ja saad teada! Ja levita sõna! 

Karl ja Helene, kuidas tunne on peale märgi avalikustamist?

H: Elevus on ja hea tunne ka.

K: Tunne on selline, et juhtuma hakkavad suured ja toredad asjad. Viljandi liigub väga õiges suunas ja kõige toredam emotsioon oli täna sellel hetkel, kui ära sai vaadatud logo tutvustav video ja siis näha, kuidas inimesed tegelikult tundsid selle ära kui oma märgi. Sellest hetkest tekkis kindlus, et jah, tehtud on õiget asja ja liigutakse õiges suunas.

Mis teid logo loomise juurde asudes Viljandis inspireeris?

H: Kõik Viljandiga seonduv. Esimesed mõtted, mis peas keerlema hakkasid, kui sain kõne, et võiks selle logo teha, olid kõik kogemused, mis siin on olnud. Paratamatult on paljud kogemused seotud folgiga, minu puhul folgilaagriga, kus ma väiksena käisin. Mind pandi siin mingite kitarridega esinema ka. Viljandis on õppinud väga paljud minu sõbrad, tulid meelde kõik peod, mis siin on peetud ja kõik kohad, kus jalutatud. See emotsioon koosnes väga paljudest detailidest ja samamoodi koosneb ka see logo väga paljudest detailidest ja mälestustest.

K: Esimene kontakt linnaga oli väga hea. Kümneminutiline kõne linnapeaga jättis kohe sellise tunde, et tegu on teadliku kliendiga. On mingid standardküsimused, mida alati küsin, ja kui linna poolt tulid neile kõigile õiged vastused, siis see näitas, et klient teab, mida ta tellib ja seetõttu võime jõuda ka hea disainilahenduseni.
Hea kliendi ära tundmine juba esimesest kõnest ütles, et see on midagi, millesse me tahame investeerida.

viljandi_identiteet2 (1) viljandi_identiteet5 (1)

Kust pärinevad logo elemendid ja mida need tähendavad?

H: Ma leidsin hästi laheda infoallika, kus olid lahti kirjutatud vanaaegse Mulgi tikandi motiivid ja elemendid ja nende tähendused. See oli skännitud sisse ühte blogisse ja kellegi isiklikest arhiividest leitud. Nendeks on sõõr, elupuu, elupuu õis, roos ja rist ja nendel kõigil on väga lahedad tähendused nagu kaitse, tasakaal ja ühtsus. Sõõr tähistab lausa tervet universumit, seega on need kujutised väga sügava tähendusega. Sinna juurde tulid elemendid, mis on Viljandist endast: Kondase maasikas, muusika, majad, kiisud ning järv ja roos, mis on mitte ainult etniline roos, vaid ka roos Viljandi vapilt.

K: Eesmärk oli leida nii ajaloolised kui modernsed väärtused. Igaüks suudab sealt tuvastada kaks-kolm asja, mis on tema oma, mis on isiklik. Kõik märgid ei peagi kõiki kõnetama ja see on normaalne. Meil on erinevad maailmavaated ja erinevad tunnetused, aga selles märgis on need kõik olemas.

H: See, kuidas need tervikuks moodustuvad, baseerub V tähel, mis on ka Viljandi algustäht. Sealt tuleneb ka see kolmnurk, mis nad kõik koos tervikuna on. See ei ole mumm ja see ei ole ruut ja nad ei ole niisama pilla-palla, vaid nad on V nagu Viljandi.

Mis on teie enda taust ja mida olete varem disaininud?

K: Me oleme juba vähemalt üle kümne aasta tegutsenud laiemalt nii turunduskommunikatsiooniga kui ka graafilise disainiga. Eelnevaid töid on väga raske nimetada, sest on olnud väga palju asju. Viimasest ajast võiks välja tuua Kumu 10. aastapäeva kampaania, mis on ka märgilise tähtsusega koht Eestis.

H: Enne seda oli just väga suur PÖFFi kampaania, kui meie teha oli kogu selleaastase festivali kujundused, graafika idee ja kontseptsioon. Aga läbi ajaloo on olnud igasuguseid kliente: SEB pank, A.Le.Coq’i õlletehas ja kõikvõimalikud väikesed Eesti disainerid. Just hiljuti tegime uue logo Kriss Soonikule ja Karl Annusele tema puust prilliraamidele. Ehk siis praegu keskendume hästi palju, ja see on kuidagi iseenesest juhtunud, lahedatele eesti kultuuri asjadele.

K: Ma arvan, et Hmmm Creative Studio üks olulisemaid märksõnu on see, et me ei tee pelgalt logosid. Seda, mida me teeme, võiks kokku võtta väljendiga narratiivne graafiline disain. Igal asjal on mingi lugu rääkida ja oluline on see, et tal on eesmärk ja toimib turunduslikult. Me ei otsi midagi, mis on lihtsalt ilus, vaid ta peab täitma oma eesmärke, ta peab tooma siia turiste, inimesed peavad selle kohe ära tundma. Kõik need asjad peavad olema graafilises disainis sees. See on meie jaoks iga asja loomise juures alustala.

Uue visuaalse identiteedi autorid Helene Vetik ja Karl Saluveer
Uue visuaalse identiteedi autorid Helene Vetik ja Karl Saluveer
Kuidas saab ühest inimesest disainer?

H: See, kui sa tunned ära, et sul on matemaatika vihik 3. kuni 12. klassini sellise välimusega, et seal on rohkem mingit sodi ja joonistusi nurkades kui päris matemaatika lahendeid, siis võid sa saada disaineriks või illustreerijaks. Ehk siis kui käsi ise kogeaeg töötab ja mõtleb kaasa sellega, mis sul peas on, mis väljendub automaatselt läbi käe ja su käsi on nagu su mõtete printer, siis oled sa arvatavasti visuaalselt mõtlev inimene ehk sinust võib saada disainer. Peale seda peab juba kunstikooli minema kas Tartusse või Tallinnasse või ise uurima ja otsima infot. Nii see lähebki. See on mõtestatud joonistamine. Kõik, kes on sellised kritseldajad, nendest võivad saada disainerid.

K: Igal juhul julgustaks kõiki noori väga palju katsetama. See on okei, et sa 18-aastaselt sada protsenti ei tea, mis sa teha tahad, aga proovi see läbi. Ja sa ei pea piirduma ainult Eestiga. Meil on täna niivõrd lihtne vahetada ennast Erasmusega kuhugi välismaale. Jää endale kindlaks ja mine proovi.

H: Oluline on ka pidev tegutsemine ja käekirja arendamine. Mitte jääda ühe asja keskseks, vaid võtta endale mingi ülesanne, näiteks iga kahe kuu tagant õpin selgeks uue programmi. Õpin selgeks Photoshopi, vaatan läbi näiteks 15 tutoriali ja sellest täitsa piisab. Siis võtan ette näiteks Illustratori ja samamoodi vaatan 15 tutoriali ja siis niimoodi samm-sammu haaval lähedki. Mina õppisin näiteks programme ise mitte ülikoolis. Ülikoolis õpetatakse mõtlema, seal on filosoofiline pool ja anatoomiline pool ehk mõnes mõttes järgmise taseme asjad. Aga kodus võib programmid juba ise selgeks õppida. Mina hakkasin neid õppima, kui olin 12-aastane.

K: Youtube’s ja Vimeos on väga palju tutoriale. Mina kasutan iga nädal midagi. Kui näen midagi, mida soovin oma töös kasutada, siis kohe vaatan. See ongi selline kollektiivne teadvus. Vanasti tekkis küsimus, kuidas see käib. Täna kirjutad midagi otsingusse sisse ja hakkad proovima. Nii lihtne see ongi.
Samamoodi on inspiratsiooniga. Hästi oluline on kogu aeg vaadata, mida tehakse. Kõik saidid nagu Behance ja muud on nii lihtsad vaatamaks, mis maailmas toimub ja mis on kvaliteetne. Nii saab võrrelda ennast kogu maailmaga.

viljandi_logo (1)

Kas ka Viljandi logo võrdleb ennast terve maailmaga?

H: Kindlasti! Alati, kui me asju teeme, mõtleme selle peale, kas me ise oleksime selle asja fännid, kui poleks neid ise teinud. Kui mina poleks see Helene, vaid keegi teine, siis kas ma tahaksin teada, kes selle teinud on. Meie suhtume oma töödesse nii, et see peab meeldima ka kõrvaltvaatajana.


Aitäh! Aitäh, Hmm Creative Studios! Aitäh, Viljandi turundusnõukoda! Meil on nüüd üks igavesti vinge visuaalne identiteet ning vähemalt VLND on selle üle uhke! Viljandi ruulib.

IMG_7725 IMG_7822